Algemeen

Wat doet maatschappelijk werk?

Vanuit het maatschappelijk werk ondersteunen wij mensen bij het omgaan met problemen, uitdagingen en kansen in hun dagelijkse leven of werk, bijvoorbeeld op het gebied van relaties, financiën, gezondheid of bij de verwerking van ingrijpende gebeurtenissen. Onze inzet kan van korte, maar ook van langere duur zijn. Hierbij werken wij nauw samen met andere organisaties en vrijwilligers. We kijken niet alleen naar de cliënt, maar ook naar het gezin en de omgeving. We gaan altijd uit van de kracht en mogelijkheden van de cliënt, waarbij de cliënt de richting bepaalt. De inzet is om samen met het sociale netwerk tot een oplossing te komen. Eventueel werkt de maatschappelijk werker van Juvans hierbij nauw samen met andere organisaties en vrijwilligers.

Hoe kan ik mezelf aanmelden?

Als u zich wilt aanmelden bij Juvans kunt u dat op verschillende manieren doen. U vindt deze mogelijkheden hier.

Is online hulpverlening mogelijk bij Juvans?

Voor cliënten is het ook mogelijk om online advies en hulp te krijgen op www.juvans.nl. Via online hulpverlening ondersteunen wij met het vinden van een oplossing. Cliënten kunnen chatten, een vraag stellen of een eigen Juvans-account aanmaken. Op themapagina’s staan tips en informatie over onderwerpen uit het dagelijks leven. Klik hier voor de flyer.

Chatspreekuur (anoniem)
Tijdens een chat heb je online contact met een hulpverlener en kun je jouw vraag voorleggen. Vragen kunnen gaan bijvoorbeeld gaan over relatieproblemen, opvoeding van kinderen, eenzaamheid of financiële problemen.

Hoe werkt chatten?
Voor openingstijden van het chatspreekuur Klik je op de knop Chatten op de homepage.  (groene stip is open/rode stip is gesloten). Als je op ‘chatten’ klikt, opent een scherm. Je vult je (voor)naam en postcode in. Vervolgens klik je op ‘aanmelden voor chat’. Een chatconsult duurt maximaal 20 minuten. Soms is met één chatgesprek je vraag beantwoord, maar het kan ook zijn dat er meer tijd nodig is. De hulpverlener nodigt je dan uit voor een vervolgcontact.

 Vraag stellen
Je kunt naast chatten ook een vraag stellen. Dit kan 24 uur per dag. Binnen twee werkdagen krijg je antwoord op je vraag. Dit antwoord ontvang je op ‘MijnJuvans’. Hier kun je in de bibliotheek zelf informatie vinden over allerlei onderwerpen, variërend van echtscheiding, assertiviteit, eenzaamheid tot omgaan met geld. Verder kun je online trainingen volgen en apps downloaden.

Privacy
Voor je privacy verloopt de communicatie via een beveiligd systeem: ‘MijnJuvans’. Alleen jij en de hulpverlener hebben toegang tot jouw pagina.  

Blijf ik anoniem?
Op het moment dat je samen met de hulpverlener intensiever aan de slag gaat, moet je je volledige naam en adres opgeven. Dit komt omdat je alleen geholpen mag worden door een hulpverlener uit jouw gemeente. Voorop staat dat jij altijd de regie hebt. Misschien wil je online contact blijven houden, maar het kan ook zijn dat je liever een persoonlijk gesprek wilt. Dat is altijd mogelijk.

Is er een verwijzing nodig?

Nee, u kunt zonder verwijzing terecht.

Zijn er kosten verbonden aan hulpverlening?

Nee, in principe is de hulpverlening gratis. Voor deelname aan een groepstraining wordt een bijdrage gevraagd.

Waar treft u de maatschappelijk werker?

Wij werken in buurten, op scholen, gezondheidscentra en wijkpleinen waardoor we laagdrempelig zijn voor mensen en verwijzers, en snel kunnen signaleren en verbindingen kunnen leggen. 

Wilt u weten waar u ons kunt vinden? klik dan hier.

Wat zijn de openingstijden?

Juvans is op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur geopend.

Voor crisissituaties binnen en buiten kantooruren kan gebeld worden met het telefoonnummer van Juvans 073 - 644 42 44.

Kan ik zomaar binnenlopen?

Op diverse kantoren is wekelijks een open inloopspreekuur. De tijden bij de inloopspreekuren vindt u bij het onderdeel locaties.